بیوگرافی جورجیو آرمانی؛ طراح نابغهی ایتالیایی
جورجیو آرمانی (Giorgio Armani) یکی از نوابغ صنعت مد و فشن در جهان است. این طراح خوشفکر که خود را به عنوان یک تاجر بسیار موفق هم در جهان مطرح کرده است، در طول چهل سال اخیر امپراطوری خود را به سرعت گسترش داده و برندش را به یکی از موفقترین برندهای تجاری جهان تبدیل کرده است. با ما در مجلهی دیجیاستایل همراه باشید تا بر زندگی این نابغهی ایتالیایی مروری داشته باشیم.
سالهای اولیهی زندگی آرمانی
جورجیو آرمانی در تاریخ ۱۱ ژوئیه سال ۱۹۳۴ در «پیاچنزای» ایتالیا متولد شد. پدرش در صنعت حمل و نقل فعالیت میکرد و دوران کودکی جورجیو که مصادف شده بود با سالهای جنگ جهانی دوم، با دشواری های بسیاری سپری شد. همانطور که خود جورجیو بعدها در مصاحبههایش گفته بود آنها فقیر بودند و زندگی سخت و دشواری را سپری میکردند. در سالهای نوجوانی جورجیو، سینمایی کوچک در میلان به پناهگاهی برای جورجیو و خواهر و برادرش تبدیل شده بود و علاقه به سینما و ستارههای پر زرق و برقش باعث میشد آنها دوران سخت و دشوار کودکیشان را راحتتر سپری کنند.
جورجیو در سالهای اولیهی عمرش به آناتومی بدن علاقهی خاصی داشت و با استفاده از گل و دانههای قهوه عروسک میساخت. همین علاقه به آناتومی بدن و کالبدشناسی باعث شد جورجیو وارد دانشکدهی پزشکی شود اما پس از سه سال از رشتهی پزشکی انصراف داد و برای گذراندن دورهی سربازی به ارتش پیوست.
شروع فعالیت جورجیو آرمانی در عرصهی مد و پوشاک
آرمانی پس از اتمام خدمت سربازی از دانشگاه خارج شد و در یکی از فروشگاه های معروف میلان به اسم فروشگاه لاریناسنته (La Rinascente) مشغول کار شد. جورجیو با کار به عنوان فروشندهی لباس در زمینهی بازاریابی مد و پوشاک تجارب ارزشمندی جلب کرد. کمی بعد آرمانی به عنوان طراح به کمپانی نینو چروتی (Nino Cerruti) ملحق شد و در همان زمان با تشویق دوستش سرجیو گالئوتی (Sergio Galeotti) به عنوان طراح شروع به همکاری با دیگر شرکتها کرد.
در نهایت در سال ۱۹۷۵ گالئوتی و آرمانی شرکای تجاری یکدیگر شدند و برند آرمانی به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد. آرمانی اولین مجموعهی لباسهای آمادهی پوشیدن مردانه را برای بهار و تابستان ۱۹۷۶ تحت برند و نام خودش ارائه کرد و در همان سال خط تولید پوشاک زنانهاش را هم افتتاح کرد و به لطف انتخاب بسیار هوشمندانهاش در پالت رنگ، طراحیهای خلاقانهاش بسیار مورد استقبال قرار گرفت. آرمانی در میانهی دههی هفتاد کمد لباس زنان را زیر و رو کرد و آنها را به سمت طرحها و رنگهای جذاب و جدید سوق داد.
شهرت جهانی برند آرمانی
در اوایل دههی هفتاد میلادی جامعه به سمت و سویی رفته بود که طبقهی متوسط دیگر نمیتوانست هزینهی خرید پوشاک اوت کوتور را پرداخت کند اما در عین حال نسل جوان بسیار علاقهمند به طرحهای خاص و شیک بودند. جورجیو آرمانی به خوبی توانست با نیازهای جامعه و نسل جوان در آن سالها ارتباط برقرار کند و در زمینهی طراحی پوشاک جوانپسند بسیار مبتکرانه و خلاق عمل کرد. در سال ۱۹۷۸ آرمانی با «گروپو فینانزارو تسیل» (GFT) قرارداد جدیدی بست که به این ترتیب امکان تولید پوشاک آماده و لوکس در یک محیط تولیدی، تحت سرپرستی طراح شرکت فراهم میشد.
در اواخر دههی هفتاد برند آرمانی در اروپا محبوبیت خاصی به دست آورده بود و در همین سالها بود که آرمانی گام بلند دیگری برای رشد برندش برداشت. آرمانی که از کودکی به سینما علاقمند بود تصمیم گرفت به طراحی لباس برای تولیدات سینمایی هالیوود بپردازد و همین گام باعث شد محبوبیت برند آرمانی در آمریکا و کل جهان چند برابر افزایش پیدا کند. در سال ۱۹۸۰ او لباس های فیلم «ژیگولوی آمریکایی» را طراحی کرد و موفقیتش در زمینهی طراحی لباس برای این فیلم مخصوصا آن کت و شلوارهای مخصوص و محبوب «ریچارد گر»، به یک همکاری طولانیمدت با دنیای سینما منجر شد.
آرمانی لباسهای بیش از ۱۰۰ فیلم را طراحی کرد که از جمله مهمترین این آثار میتوان به سریال «میامی وایس» و فیلم سینمایی «تسخیرناپذیران» اشاره کرد.
آوازهی کت و شلوارهای خوشدوخت و جوانپسند آرمانی آنچنان در آمریکا پیچید که ستارگان هالیوودی لباسهای آرمانی را به تن میکردند و در مراسم فرش قرمز حاضر میشدند. از جملهی این بازیگران میتوان به «میشل فایفر»، «جودی فاستر» و «جان تراولتا» اشاره کرد.
گسترش امپراطوری آرمانی در جهان
برند آرمانی در اواخر دههی ۱۹۸۰ آنقدر محبوب شده بود که تاجران زیادی رویای پوشیدن کت و شلوارهای آرمانی را داشتند و این کت و شلوارها برای افراد بسیاری به عنوان یک نماد موفقیت مطرح شده بود. کت و شلوارهای معروف به پاورسوت (power suit) انقدر محبوب شده بودند که درخواست بالای این نوع محصولات، آرمانی و گالئوتی را مجبور کرد به دنبال رشد کسبوکار و افتتاح فروشگاههای آرمانی در خارج از میلان بیفتند.
در سال ۱۹۸۵ آرمانی دوست قدیمی خود و شریک تجاریاش گالئوتی را به خاطر بیماری ایدز از دست داد. برخی فکر میکردند که مرگ گالئوتی ممکن است به رکود تجاری برند آرمانی منجر شود اما جورجیو آرمانی ثابت کرد که او علاوه بر این که در طراحی لباس مهارت فوقالعادهای دارد در تجارت و مدیریت اجرایی کسب و کار هم بسیار تواناست.
آرمانی به گسترش افقهای تجاری و بستن قراردادهای مختلف ادامه داد. پیش از آغاز دههی نود جورجیو آرمانی شعبهی آرمانی ژاپن، یک خط تولید عینک دودی، یک خط تولید جوراب، و چندین خط تولید پوشاک بیسیک مردانه و زنانه برای آمریکا را راه اندازی کرد.
با آغاز دههی نود، برند آرمانی تولید و طراحی لباسهای ورزشی، انواع عینک، لوازم آرایشی، لوازم منزل و مجموعه اکسسوریهای جدید را هم به راه انداخت. با آغاز سال ۲۰۰۰، بیست و پنجمین سالگرد برند آرمانی، شاهد فعالیتهای سرمایهگذاری فراوانی بود که شامل فروش سهام و همکاری با تولیدکنندههای جدید میشد و قصد آرمانی این بود که نظارتش را بر کیفیت و توزیع این محصولات اعمال کند.
در سال ۲۰۱۰ جورجیو آرمانی با افتتاح اولین هتلش در دوبی سرمایهگذاری بر روی ساخت هتلهای لوکس در کشورهای مختلف را آغاز و به این ترتیب تواناییاش در تجارت و توسعهی امپراطوری آرمانی را به جهان اثبات کرد.
هم اکنون برند آرمانی خطوط تولید و فروش محصولات خود را در بسیاری از کشورهای جهان توسعه داده و به یکی از عظیمترین و با شکوهترین امپراطوریهای مد جهان تبدیل شده است.
سبک خاص جورجیو آرمانی در طراحی و تولید پوشاک
توسعهی سبک آرمانی، همیشه ارتباط نزدیکی با روند تغییر نیازها و خواستهها در جامعهی معاصر دارد. این فرآیند به خلق پوشاک و اکسسوریهایی منتهی شد که هدفشان، سبکی متفاوت و ساده بود که فراتر از دورههای زمانی باشد.
وقتی در سال ۱۹۷۶، آرمانی اولین کتهای بدون ساختار (بدون آستر و اتونشدهی) مردانه را ارائه کرد (ایدهای که محصول سالها تجربه در طراحی و تولید بود)، قصدش این بود که هزینههای تولید را پایین بیاورد؛ اما با معرفی این نوع لباس، جایگزینی برای رویکرد سنتی خیاطی انگلیسی را به جامعه ارائه داد که نیاز آن زمان مردمان ایتالیا را تامین میکرد؛ ترکیبی مبتکرانه که تلفیقی بود از لباس رسمی شق و رق و شیک و لباس ورزشی منعطف و آزاد.
آرمانی، زنان را هم از پوشیدن لباسهای خشک و سخت و معذبکننده نجات داد و برایشان کتهای نرم و بدون یقه، به همراه شلوارهای راحت طراحی کرد. آرمانی به دنبال ساخت تصویری از زنان بود که قوی بودند اما سخت و شق و رق به نظر نمیرسیدند؛ زنانی که لباسهایشان کاربردی و در عین حال باشکوه بود.
رنگ گریژ (چیزی بین خاکستری و بژ) که در سال ۱۹۹۷ معرفی شد برای آرمانی، رایجترین عنصر در رنگبندی لباس های برندش بوده است و این رنگ اغلب در کنار سایههای سفید و سیاه، با تُناژهای خاکی ملایم، آبی مایل به خاکستری و ترکیبهای غیر منتظرهی رنگی خاص همراه میشود.
انتخاب پارچهی مناسب، همیشه یکی از المانهای اصلی در مجموعههای آرمانی برای مردان و زنان بوده است؛ عنصری کلیدی که جذابیت و کیفیت برند آرمانی را تضمین میکند.
آرمانی در طول تمام عمر شغلیاش، همیشه موفق شده که تصاویر جدیدی از استایل مردان و زنان فراهم کند و الگوهای نفیس و تزئینی را به سبکی منحصربه فرد، اما دسترسپذیر، تبدیل کند.
خلاقیتهای آرمانی در زمینهی طراحی و تولید که با استقبال زیادی در بین نسل جوان همراه شده است باعث شد تا توسط رسانهها به عنوان اولین طراح لباس پست مدرن جهان مطرح شده و کارها و محصولاتش جهانی شود.
منابع: britannica , biography